De makers van het populaire smartphonespelletje Candy Crush willen circa een half miljard dollar (360 miljoen euro) ophalen met de beursgang van hun bedrijf, King Digital Entertainment.

De totale marktwaarde zou kunnen oplopen tot ruim 7,5 miljard dollar. Dat blijkt uit een voorlopig prospectus dat woensdag is ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC.

Daarin staat dat 22,2 miljoen van de in totaal bijna 315 miljoen aandelen worden aangeboden tegen een prijs tussen de 21 en 24 dollar. Daarmee zou de opbrengst 466 tot 533 miljoen dollar bedragen.

De banken die de beursgang begeleiden, JPMorgan Chase, Credit Suisse en BofA Merrill Lynch, hebben bovendien het recht om ruim 3,3 miljoen aandelen extra te kopen. Daarmee zou de totale opbrengst richting de 613 miljoen dollar kunnen gaan.

Vooral ordinair cashen

King bestaat sinds 2003 en heeft sindsdien ruim 180 games op de markt gebracht. Veruit het bekendst is het puzzelspelletje Candy Crush dat in november 2012 werd uitgebracht en sindsdien meer dan 500 miljoen keer is gedownload. De app zelf is gratis, maar om veel te kunnen spelen en verder te komen in het spel moet extra worden betaald.

Dankzij het succes van Candy Crush wist het van oorsprong Zweedse bedrijf de omzet vorig jaar te vertienvoudigen tot 1,88 miljard dollar (1,36 miljard euro), ruim tien keer zo veel als in 2012. Onder de streep bleef 568 miljoen dollar over, tegen een kleine 8 miljoen dollar een jaar eerder.

Z24's Eline Ronner keek eerder naar de cijfers van King Digital Entertainment en concludeerde dat het de maker van Candy Crush bij een beursgang vooral om het geld te doen is.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl